کارشناس اقتصادی گفت: کاهش رشد نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر مهار تورم به شمار می‌رود.

مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد دوازده ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۶.۹ درصد در شهریور ماه ۱۴۰۲ رسیده است. نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر تورم شناخته می‌شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: زمانی که نقدینگی خلق می‌شود اگر به سمت تولید سوق داده نشود به سوی بازار‌های غیرمولد حرکت می‌کند که می‌تواند تورم شدیدی را ایجاد کند اصلا بر همین اساس است که کاهش رشد نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر مهار تورم به شمار می‌رود که از این رو کاهش نقدینگی که  رخ داده می‌تواند آثار زیادی از جمله کنترل تورم داشته باشد به شرطی که سایر عوامل موثر در تورم هم به نحو احسن مدیریت شود.

او در ادامه اظهار کرد: در رشد نقدینگی باید به مولفه‌های کلان اقتصادی هم توجه ویژه داشت و اقدامات بانک مرکزی برای حفظ این روند و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محسن
۱۱:۲۸ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
رهن ملک ومغازه واجاره باسودسپرده وقیمت ارزواجناس همخوان نیست.خوانایی یعنی حداقل پیش بانک درماه۱۰۰۰دلاراعتبارداشته باشیم وراحت وام وکارت اعتباری دهند.
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۱۸ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
چیزی که در اولویت قرار دهید کنترل نرخ ارز هست. قیمت ارز از 28 به 50 رسیده یعنی تقریبا دو برابر شده است و قیمت همه چیز هم هماهنگ با آن افزایش پیدا کرده. تراز تجاری نزدیک به 8 میلیارد منفی است اینها باعث تورم می شود.
آخرین اخبار